Conform IIBA, Analiza de Business reprezinta setul de activitati si tehnici folosite cu scopul de a intelege structura, politicile si operatiunile unei organizatii, pentru a putea recomanda solutii  capabile sa ajute respectiva organizatie sa isi atinga scopurile.

Aceasta definitie suna foarte teoretic si generic… Ce inseamna asta in realitate pentru un proiect BI? Cum poate o organizatie sa beneficieze de tehnicile de analiza astfel incat sa isi creeze un avantaj competitiv inca din fazele incipiente ale proiectului? Cum poate un analist sa isi planifice munca pentru a aduce un plus de valoare organizatiei?

Sa incepem cu o adaptare a definitiei: in limbaj BI, scopul analizei de business este de a colecta si transforma datele brute in informatii si cunostinte relevante pentru business. Indiferent de abordare (waterfall sau agile), in orice proiect, rolul analistului este de a intelege starea AS IS, astfel incat sa poata recomanda beneficiarilor solutii pentru a atinge starea TO BE.

Activitatea de analiza, in sine, poate fi intreprinsa de diferite roluri formale, precum arhitect procese business, analist de sisteme, analist date, consultant management, manager de produs sau product owner. Mai mult, standardele descriu nu mai putin de 50 de tehnici posibile ce pot fi folosite in analiza. Dar care este cea mai potrivita? Sunt specificitati in BI?

Nu exista un singur raspuns corect, asa cum nu se poate ca un singur set de activitati sa se plieze pe toate proiectele BI. Totusi, experienta ne arata ca anumite tehnici sunt mai relevante si mai eficiente pentru astfel de proiecte, avand in vedere specificul lor.

Dintre acestea, recomandam sa aveti in vedere:

  • Data Glossary si Data Dictionary: pentru a folosi un limbaj comun in proiect;
  • Data Modelling: pentru reprezentari business si tehnice ale datelor in interiorul unei organizatii;
  • Data Flow Diagram: pentru a intelege cine genereaza si cine utilizeza datele, precum si care sunt procesele relevante;
  • Process Modelling si Process Analysis: pentru a intelege si a optimiza fluxurile operationale si tehnice;
  • Activity / Decision Diagram: pentru a ilustra grafic componentele decizionale dintr-un proces operational;
  • Data Mining: pentru a genera informatii relevante in procesele de decizie.

Evident, lista nu este completa si ar trebui completata cu tehnici generice, dintre cele ce se aplica indiferent de industrie sau proiect. Spre exemplu, se pot adauga chestionare, workshop-uri, mind map, walk-through. Chiar si intr-un proces BI se poate intampla ca doar o parte din aceste tehnici sa fie aplicabile, in functie de maturitatea si nevoile unei organizatii. Dar lista reprezinta cu siguranta un punct de plecare in planificarea activitatilor de analiza intr-o lume supra-saturata de date, dar din care lipsesc informatii.

Pentru mai multe detalii despre cum puteti aplica practic astfel de tehnici in proiectele BI, urmariti blogul nostru pentru noi articole.

Adauga comentariu