O dezbatere între Managerii de Proiect despre cele două metodologii, Waterfall și Agile – care este mai bună?
Dacă există o întrebare pe care echipa noastră de management al proiectelor o primeste constant în ultima perioada este „care dintre cele două metodologii, Waterfall sau Agile, este cea mai bună?”. Și nu este de mirare, având în vedere că lumea se mișcă la o viteză nemaivazuta pana acum, în timp ce organizațiile fac eforturi pentru a obține cel mai bun timp de raspuns catre clienti și management hotărâți să promoveze cele mai bune servicii pentru clienții lor, toate în timp ce urmaresc sa se adapteze unui mediu în continuă schimbare.
Indiferent dacă ai coordonat sute de echipe de proiecte sau ai instruit zeci de persoane în a-si înțelege rolul lor într-o nouă „agilă”, este imposibil sa nu te simți provocat de o întrebare aparent simplă. Pentru că, deși răspunsul ar trebui sa fie clar la prima vedere, ca urmare a experienței sau a rezultatelor profesionale, adevărul este de cele mai multe ori diferit și complex în viața reală. Prin urmare, răspunsul începe întotdeauna cu un „depinde!” care poate fi un prim motiv de dezamăgire!
Și motivul pentru care intr-adevar depinde este pentru că, la fel ca în tot ceea ce ne înconjoară, nu există „o solutie ideală pentru toate problemele”. În ultimii ani, mai multe organizații au decis să devină mai agile, de pe o zi pe alta. De parcă doar ar fi luand o decizie, lucrurile se vor îndrepta imediat în direcția corecta și de a doua zi angajații se vor transforma într-o echipa performantă și auto-organizată asa cum visează fiecare scrum master. Deși decizia in sine este mereu justificata, in realitate călătoria către „agilizare” este mai mult un maraton, decât cu un „sprint”. Trebuie să te „antrenezi” pentru asta: ca individ, ca echipă, ca organizație.
Prin urmare, pentru a atinge performanța într-un set-up agil, fiecare organizație trebuie să treaca printr-o transformare serioasă. Fiecare membru trebuie să înțeleagă motivele pentru care se modifică metodologia și să fie part din schimbare. În caz contrar, obiectivul strategic al companiei va ajunge să fie doar o subiect de atins într-o prezentare.
Toate aceste eforturi necesită timp și efort, care în orice business se traduc în costuri. Și aici intervin deciziile cu adevarat importante: investitia în organizarea și pregatirea pe termen lung a companiei, sau pur și simplu aplicarea unui concept de invatare prin punerea in practica direct a principiilor.
Desigur, procesul de invatare parcurs de o intreaga echipa simultan are beneficiile sale (înțelegere mai bună a abilităților și cunoștințelor fiecarei persoane, o colaborare mai bună), dar prezintă totodatași provocări. Chiat si atunci cand membrii echipei demonstrează toată disponibilitatea si tot interesul de a fi o parte activă a unei echipe agile, uneori schimbarea este atât de dramatică încât oamenii au nevoie de timp și sprijin pentru a o gestiona. În urmă cu câțiva ani, în timp ce susținea înființarea unei echipe de scrum într-un proiect intern, unul dintre scrum master-ii noștri a pregatit echipa prin sesiuni de training, precum și suport dedicat diferitelor roluri, rămânând coach pentru următoarele săptămâni, cu acordul business owner-ului. În timp ce toată lumea era încântată și aștepta cu nerăbdare prima sesiune de planificare a sprintului, când echipa a ajuns la etapa de revizuire a backlog-ului si definire a obiectivelor sprintului, echipa a fost surprinsa că totul trebuia făcut într-o singură sesiune – erau obișnuiți să lucreze individual luni de zile, iar apoi să vină cu anumite cerințe pe care sa le discute impreuna discutate. Prima sesiune nu s-a încheiat cu rezultatul asteptat, pentru că abia atunci când echipa s-a lovit de practică, a relaizat că de la ei se așteaptă o schimbare reală și că vechiul model de lucru nu va mai exista.
Atunci când vine vorba de schimbarea în orice direcție, de la metodologia preponderent Waterfall la Agile și invers, cea mai mare și mai complicată schimbare este cea a mentalităților.
Concluzia a fost că, atunci când vine vorba de o schimbare metodologica în orice direcție, de la proiect preponderent Waterfall la Agile și invers, cea mai complicată schimbare este cea a mentalității. Și mentalitatea business ownerilor și a coordonatorilor de echipe este probabil cea mai relevantă. În timp ce transformarea din sponsor și membru al Steering Committee în Product Owner poate părea un pas ușor, uneori fiind vorba chiar de aceeași persoană, rapiditatea in luarea deciziilor poate face o diferență covarsitoare. Ai de ales intre a astepta întâlnirea lunară a echipei de proiect pentru a afla statusul si probleme cu care se confrunta echipa si managerul de proiect sau iti poti muta biroul lângă echipa de proiect și afla imediat cu ce se confrunta si de ce decizii au nevoie.
Rolurile de manager de proiect și de scrum master sunt de cele mai multe ori tratate ca fiind similare, generand probabil cel mai confuzie in privinta flexibilitatii și adaptarii. În cele din urmă, puteți trimite managerii de proiect la un curs intensiv de scrum master și ar trebui să devina cu toti experti, nu? Doar este un training pentru „scrum master”
Dar, în timp ce majoritatea oamenilor se pot adapta la schimbarea rolurilor și responsabilităților, indiferent de educație sau pregătire lor profesională, trecând relativ usor de la clasica întâlnire de status săptămânală pentru a vedea dacă echipa de proiect a supraviețuit UAT-ului, la un „servant leader”, cum apreciaza Agile, poate fi o provocare pe care nu toată lumea este dispusă să o facă. La urma urmei, fiecare dintre noi trebuie să ne pastram valorile fundamentale și sa respectam ceea ce ne motiveaza profesional pe fiecare dintre noi.
Prin exemplele de mai sus, intentia nu este de a justifica cum anumite roluri sunt limitate de o metodologie sau alta sau că unele persoane își indeplinesc responsabilitățile cu diligența necesară. Ci mai degrabă, sa atentioneze ca, indiferent de direcția strategică a unei organizații, a unui proiect sau chiar a unui sprint, orice schimbare implică angajament și investiții.
Ceea ce ne intoarce la „depinde!”. Pentru că răspunsul depinde de:
- nivelul de pregătire al echipei: daca memebrii echipei au lucrat în doar proiecte Waterfall în ultimii 25 de ani. Ei bine, ar putea dura ceva timp până la prima planificare de sprint.
- disponibilitatea resurselor și cunoștințele lor: aveți un scrum master pregatit si cu experienta, care este disponibil pentru proiectul dvs.?
- specificul proiectului: uneori, oricât de mult ai împinge abordarea de proiect catre Agile, complexitatea proiectului nu o permite. Desigur, puteți avea sprinturi în cadrul diferitelor faze ale proiectului (de obicei efectuate în cadrul dezvoltării), dar proiectul general ar putea necesita o planificare în etape pe care pur și simplu nu o puteți evita.
- BUGETUL: Proiectele Waterfall tind să fie mult mai atente la planificarea si monitorizarea bugetului, iar bugetul este unul dintre subiectele cheie asupra cărora managerii de proiect raportează. Proiectele agile au avantajul de a nu avea bugetul ca si arie critica.
Deși o analiza a „Waterfall vs. Agile” poate crea confuzie cu privire la modul în care proiectele pot fi livrate atunci când nu am stabilit regulile de baza, adevărul este că înțelegerea principiilor ambelor și cunoașterea in detaliu a proiectelor în care fiecare metodologie ofera avantaje cel mai bun mod de a începe. Ori de câte ori va confrunțati cu o decizie, faceti un pas in spate, eliminati cat de noua si promovata este o abordare sau alta, priviti obiectiv recomandarile sponsorului sau altor persoane, priviți proiectul și compania în ansamblu și luati o decizie . În cele din urmă, fiecare proiect nou este într-o oportunitate de învățare.
Și dacă putem ajuta cu experiența noastră, răspunzand la intrebari sau idei, suntem la doar un telefon sau e-mail distanță! Credem in brainstorming si rezultatele lui
Cu sinceritate,
IDS PM Office
Această scrisoare v-a fost scrisă cu drag de către echipa PM, reflectând doar viziunea și opiniile noastre .