V-ați întrebat vreodată cum se puteți analiza o soluție de Business Intelligence cel mai eficient? Căutați tehnicile de elicitare potrivite atunci când vine vorba de raportare și guvernanță a datelor? Sunteți în locul potrivit!
Conform Institutului Internațional de Analiză de Business (IIBA),
Analiza de Business reprezintă setul de activități și tehnici folosite cu scopul de a înțelege structura, politicile și operațiunile unei organizații, pentru a putea recomanda soluții capabile să ajute respectiva organizație să își atingă scopurile.
Această definiție este foarte teoretică și generică… Ce înseamnă asta în realitate pentru un proiect de BI? Cum poate o organizație să beneficieze de tehnicile de analiză astfel încât să își creeze un avantaj competitiv încă din fazele incipiente ale proiectului? Cum poate un analist să își planifice munca pentru a aduce un plus de valoare organizației?
Sa începem cu o adaptare a definiției: în limbaj de BI, scopul analizei de business este de a colecta și transforma datele brute în informații și cunoștințe relevante pentru business. Indiferent de abordare (waterfall sau agile), în orice proiect, rolul analistului este de a înțelege starea AS IS, astfel încât să poată recomanda beneficiarilor soluții pentru a ajunge la starea TO BE.
Activitatea de analiză, în sine, poate fi întreprinsa de diferite roluri formale, precum arhitect procese business, analist de sisteme, analist date, consultant management, manager de produs sau product owner. Mai mult, standardele descriu nu mai puțin de 50 de tehnici posibile ce pot fi folosite în analiza de business. Dar care este cea mai potrivită? Sunt specificități în BI?
Nu există un singur răspuns corect, așa cum nu se poate ca un singur set de activități să se plieze pe toate proiectele BI. Totuși, experiența ne arata că anumite tehnici sunt mai relevante și mai eficiente pentru astfel de proiecte, având in vedere specificul lor.
Dintre acestea, recomandam să aveți în vedere:
- Data Glossary și Data Dictionary: pentru a folosi un limbaj comun în proiect;
- Data Modelling: pentru reprezentări business și tehnice ale datelor în interiorul unei organizații;
- Data Flow Diagram: pentru a înțelege cine generează și cine utilizează datele, precum si care sunt procesele relevante;
- Process Modelling și Process Analysis: pentru a înțelege si a optimiza fluxurile operaționale și tehnice;
- Activity / Decision Diagram: pentru a ilustra grafic componentele decizionale dintr-un proces operațional;
- Data Mining: pentru a genera informații relevante in procesele de decizie.
Evident, lista nu este completa și ar trebui completată cu tehnici generice, dintre cele ce se aplica indiferent de industrie sau proiect. Spre exemplu, se pot adăuga chestionare, workshop-uri, mind map – uri, walk-through-uri. Chiar și într-un proces BI se poate întâmpla ca doar o parte din aceste tehnici sa fie aplicabile, în funcție de maturitatea și nevoile unei organizații. Dar lista reprezintă cu siguranța un punct de plecare în planificarea activităților de analiză într-o lume supra-saturata de date, dar din care lipsesc informații.